پايان نامه مقطع کارشناسي رشته فقه با موضوع معاونت در جرم در فقه اسلامي

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته فقه با موضوع معاونت در جرم در فقه اسلامي

پايان-نامه-مقطع-کارشناسي-رشته-فقه-با-موضوع-معاونت-در-جرم-در-فقه-اسلامي

 

 

 

 

 

 

 

 

در اين پست مي توانيد متن کامل اين پايان نامه را  با فرمت ورد word دانلود نمائيد:

 

بخش اول:معاونت در جرم در فقه اسلامي
تعريف لغوي معاونت در جرم

عون در لغت به معناي کمک کردن آمده است همانطور که در مجمع البحرين آمده است:العون:الظهير علي الامر و الجمع اعوان.ونيز علامه ابن منظور در لسان العرب چنين معنا کرده است :العون الظهيرعلي الامر والواحد والاپنان والمع والمژنپ فيه سوا ،و قديحکي سي تکسيره اعوان .
بنابر تعريف لغوي معناي معاونت در جرم همان کمک کردن مجرم در عمل مجرمانه اوست

تعريف اصطلاحي معاونت در جرم

در ميان فقها برخي از ايشان معاونت در جرم را تعريف نموده اند که ذيلا به بعضي اشاره مينماييم :
مرحوم شيخ انصاري در مکاسب محرمه مي فرمايند :
ان الا عانه هو فعل بعض مقدمات فعل الغير بقصد حصوله منه لا مطلقا.
معاونت عبارت است از انجام دادن برخي از مقدمات فعل حرام به قصد ايجاد آن حرام ،نه مطلق انجام دادن آن مقدمات .
2- مرحوم ميرزاي ناييني در کتاب مکاسب و البيع معاونت را اين گونه تعريف نموده اند :
ان مفهوم الا عانه عباره عن فعل ما يتمکن به الغير من ايجاد ما هومطلوبه … کمناوله السوط للظلم
معاونت عبارت است از هر عملي که توسط آن شخصي ديگر را ياري نموده و او را در رسيدن به هدفش قادر سازد مثل دادن شلاق به شخص ظالم .
3-مرحوم محقق اردبيلي در آيات الاحکام در مورد معاونت در جرم در آيه کريمه ولا تعاونوا علي الاثم والعدوان مي فرمايند :الظاهران المراد الاعانه علي المعاصي مع القصداو علي الوجه الذي يصدق انها اعانه مثل ان يطلب الظالم العصامن شخص لضرب مظلوم فيعطيه اياه او يطلب القلم لکتابه ظلم فيعطيه اياه و نحو ذلک مما يعدمعونه عرفا .
مرحوم محقق اردبيلي چنين فرموده اند :مراد از اعانه در اثم در آيه کريمه کمک کردن بر انجام معاصي است به همراه قصد يا بنا بر صورتي که صدق کند که اين عمل کمک کردن بر اثم است .
مثل اين که شخصي ظالمي چوبي را از شخصي طلب کند به جهت کتک زدن مظلومي ،و شخص چوب را به دست او بدهد ،يا اين که طلب کند قلمي را به جهت نوشتن فرمان ظالمانه اي و شخص هم قلم را به او بدهد و امثال اين موارد که عرفا صدق معاونت از نظر عرف خواهد کرد .
4- مرحوم ميرزا حسن بجنوردي در قواعد الفقهيه معاونت را به صورت ذيل تعريف نموده اند :اما الاعانه فهي بمعني المساعده و المساعد له في فعله و اشغاله … فالمراد من الاعانه علي الاثم :
مساعده الاثم في الاثم الذي يصدر منه و ذلک بايجاد جميع مقدمات الحرام الذي يرتکبه او بعضيها.
اعانت از نظر لغت به معناي کمک کردن آمده است … مراد از اعانت بر اثم کمک کردن گناه کار است در گناهي که از وي صادر مي شود و آن هم بوسيله ايجاد جميع يا بعض مقدمات حرامي که مباشر مرتکب آن مي شود .
پس از نقل اقوال ،معاونت در جان را بنا بر نظر فقهاي عظام مي توان چنين تعريف نمود :اگر شخصي هيچ مداخله اي در عمليلت اجرايي سازنده جرم نداشته باشد بلکه نقش او فرعي و طبعي و به اموري چون تهيه مقدمات جرم يا تشويق و ترغيب مرتکب جرم باشد ،معاون جرم محسوب مي شود.
حکم معاونت در جرم در فقه اسلامي
فقهاي عظام شيعه به طور اتفاق فتوا به حرمت معاونت در جرم داده اند .برهمين اساس قبل از تعرض به اقوال ايشان وارد ادله حرمت اعانه در جرم ميشويم:
تذکر اين نکته لازم است که جرم در فقه اسلامي همان اثم و گناه به حساب ميايد گرچه طبق نظر حقوقدانان هر عملي است که مقنن براي آن مجازات تعيين کرده باشد، بنابراين بحث ما در کلام فقها پيرامون مطلق اعانه بر اثم است.
دليل اول : آيه کريمهء 3 در سوره مائده است که خداوند متعال ميفرمايد:
تعاونوا علي البرالتقوا ولاتعاونوا علي اثم والعدوان
بر عمل نيکو و برخواسته از نيت خالص براي خدا کمک کنيد و بر گناه و تجاوز و ظلم کمک ننماييد.
دلالت بخش دوم آيه کريمه بر حرمت معاونت در جرم و گناه روشن است و محتاج به توضيح نيست اگر اشکال شود که دلالت آيه کريمه بر مطلب بدين صورت که در آيه لفظ تعاون به کار رفته است نه لفظ معاونت و نمي تواند دليل بر حرمت اعانه باشد زيرا تعاون طرفيني است و اعانه يک طرفي است.
پاسخ مي گوييم : امر خداوند متعال به تعاون بر نيکي و تقوا و همينطور نهي باري تعالي از کمک بر اثم و عدوان به اعتبار فعل واحد و قضيه واحده و واقعه واحده نيست بلکه خطاب به عموم موءمنين و مومنات است که کمک کننده خير باشيد و تسهيل کننده و کمک رساننده به عمل شر و بد نباشيد.و انصاف مطلب اين است که در آيه کريمه قصوري نسبت به رساندن حرمت اعانه بر اثم و ظلم مشاهده نميشود.
مراد از اثم در آيه کريمه ، مطلق گناه است اعم از صغيره و کبيره آن ، بنابرين جرايم هم که بر طبق نظر فقهاي اسلام از اقسام گناه محسوب مي شوند. هر چيز که گناه محسوب ميشود و تجاوز و ظلم شمرده شده است .

(ممکن است هنگام انتقال از فايل ورد به داخل سايت بعضي متون به هم بريزد يا بعضي نمادها و اشکال درج نشود ولي در فايل دانلودي همه چيز مرتب و کامل است)

متن کامل را مي توانيد دانلود نمائيد

چون فقط تکه هايي از متن پايان نامه در اين صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولي در فايل دانلودي متن کامل پايان نامه

همراه با تمام ضمائم (پيوست ها) با فرمت ورد word که قابل ويرايش و کپي کردن مي باشند

موجود است

دانلود فایل

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.