تحقیق درباره سهراب سپهری

تحقیق درباره سهراب سپهری

تحقیق-درباره-سهراب-سپهریلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 23 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
a
‏فهرست مطالب
‏عنوان صفحه
‏مقدمه‏ ‏3
‏شرح زندگی نامه‏ ‏4
‏نتیجه گیری‏ ‏23
‏منابع و مأخذ‏ ‏25
2
‏مقدمه
‏سخن گفتن در باب علت دوام برخی آثار و ع‏صر زودگذر پاره ای دیگر، کاری دقیق و دشوار است. نخست باید این موضوع را در نظر گرفت که رواج کوتاه مدت شعری یا اثری، با دوام آن فرق دارد، یعنی ممکن است ، اشعاری مدتی رواج یابد و مشهور شود و چندی بعد از خاطره ها فراموش گردد. به عبارت دیگر شهرت همیشه نشانه دوام و پایداری نیست. عکس این نیز محتمل است که شعری مدت ها ناشناخته بماند و رواجی پیدا نکند و بعد بدرخشد و قوت و تأثیرش پایدار شود.
‏آثار نوع اول را فراوان دیده ایم شعری به سببی از مقتضیات روز معروف شده و بعد مرده است. اما در این جا بیشتر سخن بر آثاری است که نتوانسته اند از پس قرن ها هنوز رونق خود را حفظ کنند. چه در شهرت و چه در گمنامی از طبع گوینده زاده شده باشند. اکثر کسانی که در باب شعر و هنر اندیشیده اند آثار شعر هنر را مظهر تجلی احساس و عواطف و درون صاحب اثر دانسته اند و در هنر و ادب، عاطفه و احساس را عنصر مهم و اصلی شعر شمرده اند هر شعری برای خود رنگ و بویی دارد و احساسی را در ما برمی انگیزد بدین سبب است که مثلاً خواندن غزل سعدی ما را از غزل حافظ بی نیاز نمی کند.
‏یکی از لوازم شهرت و دوام آثار ادب را صدق و اصالت عاطفه در صاحب اثر دانسته اند. صداقت و صمیمیت شاعر در بیان آنچه در دل دارد البته ضروری است ولی به تنهایی دلیل بقای و دوام آثار نمی شود.
3
‏زندگی نامه سهراب سپهری
‏سهراب ‏سپهری در سال 1307 در کاشان به دنیا آمد. در دوره ابتدایی نقاشی می کرد و گاهی شعرکی هم می سرود، پس از گذراندن دوره دانشسرای مقدماتی تهران به استخدام آموزش و پرورش کاشان در آمد. در سال 1326 نخستین مجموعه شعرش را به نام ‏«‏در کنار چمن یا آرامگاه عشق‏»‏ منتشر کرد. پس از آن، ‏برای تحصیل در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به پایتخت آمد. از سال 1336 یک سری سفرها را به آسیای دور و اروپا آغاز کرد که در شکل گیری ذهنیت شاعرانه اش خیلی مؤثر واقع شد. او در سال 1359 به سرطان خون درگذشت. وقتی شعر سهراب را می خوانی و با آن صمیمی می شوی، دو نکته به ذهنت متبادر می شود، نخست این سخن ‏نیچه که ‏«‏فیلسوفی که شاعر نباشد، فیلسوف نیست و شاعری که فیلسوف نباشد، شاعر نیست‏»‏ و دوم اینکه : در‏می مانی که سهراب را نقاش به شما آوری یا شاعر.
‏او در شعرهایش نقاشی می کند و در نقاشی هایش شاعر است و زمینه اصلی که این ‏«‏شعر ‏–‏ نقاشی ها‏»‏ در آن ظهور می کند، فلسفه شرق دور است. نقطه اوج هنر او درست در جایی ‏است که این سه ساحت یعنی فلسفه شرق دور، نقاشی و شاعری ‏–‏ در شعرش، به توازن و تقارن می رسند.
‏خلاقیت سهراب، چیزی نیست جز آشتی شگفت آور این سه قطب وجودش. این نقطه اوج را می توان در منظومه ‏«‏مسافر‏»‏ ، ‏«‏صدای پای آب‏»‏ و دفتر شعر ‏«‏حجم سبز‏»

 

دانلود فایل

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.