تحقیق درباره راهنمايي و مشاوره تحصيلي

تحقیق درباره راهنمايي و مشاوره تحصيلي

تحقیق-درباره-راهنمايي-و-مشاوره-تحصيليلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 27 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏راهنمايي ومشاوره تحصيلي
‏مشاوره در مدرسه
‏ارزيابي راهنمايي ومشاوره در مدرسه بايد با تاكيد بر اينكه هر معلمي ، آموزگار مهارتهاي اجتماعي است ، آغاز مي شود از اين رو همه معلمان ، مشاور تحصيلي نيز هستند بدين معنا كه بخشي از كاركرد ‏هر معلمي كمك به كودكان در حل مشكلات شخصي ‏وتصميم گيري درباره روشي است كه بايد در زن‏د‏گيشان اتخاذ كنند از آنجايي كه معلمان افرادي هستند كه نه تنها از لحاظ ميزان علاقمندي نسبت به نقشهاي مشاوره اي متفاوتند بلكه در دامنه اي كه كودكان آماده اند تا در مسائلشان با آنها مشورت كنند نيز ‏تفاوتهاي قابل ملاحظه اي دارند برخي معلمان تمايل دارند اعتماد بيشتري را جلب كنند و‏ ‏در نتيجه در روابطشان با كودكان نوعي رفتار همدلانه وصبورانه تري دارند‏.‏ كودكان احساس مي كنند ‏ ‏مي توانند با آنها حرف بزنند وبه واكنشهاي آنها اعتماد كنند در واقع دو ويژگي همدلي ومطمئن بودن بيش از هر چيز ديگري با روشهاي مشاوره سنخيت دارند وكودكان موقعي‏ ‏كه نياز دارند تصميم مي گيرند با افرادي كه صاحب اين ‏ ‏ويژگي ها هستند حرف بزنند ‏.
‏دومين ويژگي قابل اعتماد بودن است گاهي اوقات اين واقعيت كه معلمان نقش دوگانه اي دارند مورد ترديد قرار مي گيرد در‏ ‏درجه نخست : آنها نماينده قدرت در مدرسه اند و در درجه دوم مشاوري بي طرف وقابل اعتماد محسوب ‏ ‏مي شوند بنابراين اگر كودكي بخواهد با معلمش درباره مشكلات مربوط به مدرسه اش گفتگو كند براي مثال در مورد رفتار غير عادلانه يكي از كاركنان مدرسه ‏يا دزدي از تجهيزات مدرسه يا تقلب در امتحان م‏د‏رسه مطمئن نيست كه آيا معلم تمام اين مسائل را به طور كامل به ‏م‏راجع بالاتر گزارش مي دهد يا نه . ازسويي ديگر معلم نيز ممكن است احساس كند كه بايد به اجبار وفاداريش را به دو گروه نشان دهد .زماني كه وظايف حرف‏ه‏ اي اش مطرح است دچار نگراني ‏ ‏مي شود واين دليل محكمي است كه چرا برخي از معلمان مخالف ايجاد اين نوع اعتماد
‏–‏ كه آنها را در موضع مبهم ونامشخصي قرار مي دهد ‏–‏ هستند.
‏يكي از راههاي اجتناب از اين مسائل استخدام فردي است ‏كه وظيفه اش فقط مشاوره بوده وبه هيچ وجه كاري به تدريس وفعاليتهاي انضباطي نداشته باشد دليل لينكه اين اقدام چندان رايج نيست اين است كه برخي از معلمان براي وجود خودشان در حضور يك مشاور متخصص در مدرسه ناراحت هستند آنها ممكن است از اينكه موضوع گفتگوي بين مشاور وكودك باشد احساس ناراحتي‏ ‏ مي كنند وحضور مشاوران در مدرسه را تهديدي براي نقشهاي ارشادي خودشان مي دانند اگر رازهايي هم وجود داشته باشد مشاور حتي آنها را نيز‏ ‏ ‏برا ي‏ ‏مدير مدرسه افشا نمي كند از اين رو اين قدرت دوم بايد به‏ هر‏ شكلي كه شده در مدرسه تضعيف شود بنابراين هرچند به نظر مي رسد بسياري از ما از مشاوران متخصص حمايت مي كنيم اما اين امكان وجود دارد كه نقش معمول معلمان در مشاوره به طور عمده در پيش بينيهاي آتي كاهش يابد .بنابراين براي معلمان داشتن اطلاعات محدودي از متغيرهاي اساسي دخيل در آن اهميت دارد برخي از مدارس مسئوليت سرپرستي ساليانه هماهنگي ‏فعاليتهاي مشاوره اي وآگاه ساختن كاركنان تازه وارد را درمورد آنچه بايد انجام دهند بر عهده مشاور مي گذارند در حالي كه ساير مدارس آنان را به سرپرستي امور ارشادي منصوب مي كنند وتعداد اندكي از آنان در‏ ‏دوره هاي كوتاه مدت ، مشاوره سازمان يافته كه توسط مقامهاي محلي يا گروه‏ ‏هاي تخصصي برگزار مي شود شركت مي كنند وتعداد كمتري از آنها نيز داراي مدرك رسمي مرتبط هستند از آنجايي كه يكي از بهترين راههاي توسعه ‏واشاعه مهارتهاي مشاوره براي كسي كه همراه با متخصص آموزش است مسئوليت دادن و‏ ‏ارائه اطلاعات به ديگران است معلمان مي توانند اين مهارت ها را درون زمينه علمي كه مجبورند آنها رابه كار گيرند فراگيرند ومي توانند در مواقعي كه به خودشان اطمينان ندارند در صدد يافتن منبع مفيدي از توصيه هاي تخصصي برآيند.
‏مشكل محرمانه بودن :
‏به ابتداي بحث برمي گرديم تاكيد شد كه همدل وقابل اعتماد بودن ‏هداياي اساسي است كه مشاوره به كودك مي بخشد همچنين گفته شد :مشكل اصلي موقعي بوجود مي آيد كه كودك به دليل عدم تبعيت ت‏ر‏ مقررات مدرسه ‏يا تهديد ارزش ها ومعيارها مورد توجه مشاور قرار مي گيرد آيا مشاور بايد اطلاعات را به طور خصوصي ومحرمانه حفظ كند يا اعتماد كودك را زير پا بگذارد ونزد مدير يا ساير مسئولا‏ن‏ مدرسه برود ؟ برخي نويسندگان پيشنهاد مي كنند كه معلم بايد هميشه از قبل به كودك اين آگاهي را بدهد كه در ‏مواقع ضروري ، محرمانه بودن اطلاعات از بين مي رود و‏ ‏اين سياست خوبي است كه مشاوران مي توانند آن را دنبال كنند مسئله نگراني از افشاي مسائل محرمانه، مي تواند مانع از كمك خواهي كودك شود وموجب مي شود تا موضوع هاي مورد ‏علاقه كودك به جاي آنكه به راحتي بيان شود مسكوت باقي بماند همچنين هميشه اين احتمال وجود دارد كه مطالب محرمانه اي بدون آنكه مشاور تمايلي به بيان آنها داشته باشد در حين گفتگوها عنوان شود بدون آنكه فرصت آگاه كردن رسمي كودك وجود داشته باشد اين امر به ويژه در مواقعي صدق مي كند ‏كه معلمان عادي به عنوان مشاور عمل مي كنند ، از آنجايي كه آنها از رهنمودهاي عملي معيني كه از مصاحبه مشاوره اي نيمه رسمي مشاوران حاصل مي شود و مي تواند ‏به عنوان نقطه شروع مورد توافق مشاور ‏–‏ كودك قرار گيرد ‏–‏ بر خوردار نيستند ؛ در نتيجه اين مشاوران بايد به وجدان خودشان درباره آنچه بايد محرمانه بماند ، مراجعه كنند (گرچه پسنديده تر آن است كه آنها بايد بتوانند در زمينه اي كه مطابق با ‏ ‏خط مشي مدرسه است به تبادل نظر با مدير و كاركنان بپردازند.) ‏دو قاعده اساسي كه بايد هميشه به كارگرفته شود اين است كه كودك مجاز است تا قبل از اينكه رازش بر ملا شود به جستجو

 

دانلود فایل

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.