تحقیق درباره خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی

تحقیق درباره خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی

تحقیق-درباره-خلاصه-نویسی-ارزشیابی-آموزشیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 23 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بسم الله الرحمن الرحیم
‏موضوع تحقیق :
‏خلاصه نویسی ارزشیابی آموزشی
‏مقدمه :
‏کتاب حاضر یک متن ‏آموزشی است که شامل طیف وسیعی از روش ها و شیوه ها و راهبردهای آموزشی می باشد و سر فصلهای درسی ارزشیابی را پوشش می دهد ، که خلاصه ای از آن را می بینیم . ارزشیابی وسیله ای است که بدون استفاده از آن ‏، فعالیتهای آموزشی صرفا ((رها کردن تیر در تاریکی )) خواهد بود . ارزشیابی آموزشی کمک می کند نیازهای آموزشی شناسایی شود و بر اساس این نیازها ، برای نظام های درسی و آموزشی هدف گذاری شده و برنامه های آموزشی مطلوب تدوین می شود .
‏در آستانه قرن بیست و یکم میلادی ارزشیابی آموزشی ، به عنوان شاخه ای از علوم تربیتی در ارتقای کیفیت نظام های آموزشی کاربرد قابل توجهی پیدا کرد بدین سان در هر فعالیت آموزشی به طور کلی در هر فعالیتی که برای انتقال ، برانگ‏یختن و کسب دانش ، نگرش و توانش‏ به عمل می آی‏د ، از ارزشیابی آموزشی به عنوان فعالیتی مستمر و منظم برای توصیف کردن ، هدایت و اطمینان یافتن از کیفیت آموزشی استفاده می شود .
‏فصل اول :
‏سیستم ( نظام ) یکی از شیوه هایی که به کمک آن می توان فعالیت های آموزشی را به طور مطلوب تنظیم کرد رویکرد سیستمی است و از طریق آن می توان فعالیت های آموزشی را با نیازهای جهان امروزی و جهان آینده نطبق ساخت و ارزشیابی به عنوان ساز و کاری ضروری در آن منظور می شود .
‏تعریف سیستم :
‏مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته که برای تحقق هدف معینی استقرار می یابد و اجزایی دارد که در تماس با محیط بای‏د چنان در تعامل باشد که در روندادها پس از گذشت از فرایند تغییر و تبدیل های مناسب برونداد مورد انتظار را حاصل کند .
‏افراد اصلی نظام :
‏بر اساس الگوی عناصر سازمانی
‏دروندادها : ‏(Input‏)
‏یادگیرندگان ، یاددهنده (معلم ، مربی) برنامه درسی ، فضای آموزشی ، تجهیزات … عناصر درونداد برای شکل گیری و ادامه حیات ‏وارد عناصر فرایند می شود .
‏فرایند : (Process‏)
‏جریان یاد دهی ‏–‏ یادگیری ، فرایند ساختن سازمانی و فراین‏د‏ پشتیبانی و محور فعالیت های یاددهی ‏–‏ یادگیری است .
‏بروندادها : (Coutput‏)
‏دانش آموختگان ، آثار علمی تولید شده و خدمات تخصصی .
‏استفاده از رویکرد سیستمی در تنظیم فعالیت های آموزشی باعث می شود که بتوان الف ) نیازهای محیطی را شناسایی کرد تا بتوان پیامدهای مورد نظر را به طور عملیاتی تعریف کرد .
‏ب ) گزینش عوامل درونداد متناسب با فراهم آوردن پیامدهای مورد نظر به عمل آورد .
‏ج) فرایند عملیات آموزشی را چنان تنظیم کرد که از طریق به دست آوردن برونداد نهایی دست یافت .
‏محصول : (Product‏) ( برونداد واسطه ای )
‏نتایج ‏واسطه ای به دست آمده در پایان هر دوره زمانی (ثلث ، نیمسال یا سال تحصیلی ) که شامل نمره های امتحانی و مانند آن است . این نتایج نقش واسطه ای را برای دستیابی به نتیجه نهایی (از جمله دانش آموختگی ) ایفا می کنند .
‏پیامدها : (Result‏) :
‏اشتغال دانش آموختگان ، بیکاری ، ادامه تحصیل … منظور این است که نظام آموزشی چه پیامدی در جامعه داشته است .
‏ فرد ‏ ‏ ‏ ‏کلاس درس منطقه آموزشی تا کشوری
‏تقسیم بندی دیگر نظام
‏ ‏ ‏ کلان ‏ ‏ج‏ا ‏معه و اجتماع
‏ارزیابی آموزشی در فعالیت آموزشی :
‏از یک نظر می توان ارزیابی را یک نظام فرعی آموزشی دانست و از آن برای بازخورد دادن جهت بهبود فعالیت های آموزشی استفاده شود تا نسبت به کارآمدی و کیفیت این فعالیت ها اطمینان حاصل شود . به طور کلی ، سازوکار ارزیابی می تواند نقش یک آینه را برای نظام آموزشی ایفا کند تا تصمیم گیران و مدیران بتوانند تصویری از چگونگی فعالیت ها به دست آورند .
‏مفهوم ارزیابی آموزشی و تحول آن :
‏تحولات بسیاری در نظام آموزشی رخ داده است و مفهوم ارزیابی متحول گشته است تا نزدیک به چهار دهه قبل ، اندازه گیری و ارزیابی آموزشی مترادف پنداشته می شد اما در حال حاضر ، این مفهوم با ( قضاوت ) کردن درباره (ارزش ) با (شایستگی ) پدیده های آموزشی مترادف است .

 

دانلود فایل

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.